Monday, 3 November 2025

THE NOBLE NATURE: GLOSSARY, SUMMARY & QUESTION ANSWERS


The text of the poem:
"THE NOBLE NATURE"

It is not growing like a tree

In bulk, doth make Man better be;

Or standing long an oak, three hundred year,

To fall a log at last, dry, bald, and sere:

A lily of a day

Is fairer far in May,

Although it fall and die that night -

It was the plant and flower of Light

In small proportions we just beauties see;

And in short measures life may perfect be

๐ŸŒฟ Glossary

1. Growing – increasing in size or developing

Hindi: เคฌเคข़เคจा / เคตिเค•เคธिเคค เคนोเคจा

2. Bulk – size, mass, or volume; large quantity

Hindi: เค†เค•ाเคฐ / เคญाเคฐीเคชเคจ

3. Doth – old form of “does”

Hindi: เค•เคฐเคคा เคนै (เคชुเคฐाเคจे เคธเคฎเคฏ เค•ा เคฐूเคช)

4. Man better be – make a man better or improve a man

Hindi: เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•ो เคฌेเคนเคคเคฐ เคฌเคจाเคจा

5. Oak – a strong, large tree that lives many years

Hindi: เคฌเคฒूเคค เค•ा เคชेเคก़

6. Three hundred year – means 300 years (archaic form without “s”)

Hindi: เคคीเคจ เคธौ เคตเคฐ्เคท

7. Fall a log – become a log after falling down (when tree dies)

Hindi: เค—िเคฐเค•เคฐ เคฒเค•เคก़ी เคฌเคจ เคœाเคจा

8. Dry – without moisture; lifeless

Hindi: เคธूเค–ा

9. Bald – without leaves; bare

Hindi: เคจंเค—ा / เคฌिเคจा เคชเคค्เคคों เค•ा

10. Sere – withered, dry, lifeless

Hindi: เคฎुเคฐเคाเคฏा เคนुเค† / เคธूเค–ा

11. Lily – a delicate, beautiful flower

Hindi: เค•ुเคฎुเคฆिเคจी / เคฒिเคฒी เคซूเคฒ

12. Of a day – lasting only for a single day

Hindi: เคเค• เคฆिเคจ เค•ा / เค…เคฒ्เคชเค•ाเคฒिเค•

13. Fairer – more beautiful, more lovely

Hindi: เค…เคงिเค• เคธुंเคฆเคฐ

14. Far – much; by a great degree

Hindi: เคฌเคนुเคค เค…เคงिเค• / เค•เคนीं เคœ़्เคฏाเคฆा

15. May – the spring month; symbolizes youth and freshness

Hindi: เคฎเคˆ เคฎเคนीเคจा / เคตเคธंเคค เค‹เคคु เค•ा เคช्เคฐเคคीเค•

16. Fall and die – to wither and perish

Hindi: เค—िเคฐเค•เคฐ เคฎเคฐ เคœाเคจा / เคฎुเคฐเคा เคœाเคจा

17. Plant and flower of Light – symbol of purity, beauty, and perfection

Hindi: เคช्เคฐเค•ाเคถ เค•ा เคชौเคงा เค”เคฐ เคซूเคฒ; เคชเคตिเคค्เคฐเคคा เค”เคฐ เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เค•ा เคช्เคฐเคคीเค•

18. Proportions – correct or pleasing parts or measurements

Hindi: เค…เคจुเคชाเคค / เคธंเคคुเคฒเคจ

19. Just – proper, true, or perfect

Hindi: เค‰เคšिเคค / เคธเคš्เคšा

20. Beauties – beautiful qualities or features

Hindi: เคธुंเคฆเคฐเคคा / เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เค—ुเคฃ

21. Measures – quantities, lengths, or durations

Hindi: เคฎाเคค्เคฐा / เคธीเคฎाเคँ / เค…เคตเคงि

22. Perfect – complete, without any defect

Hindi: เคชूเคฐ्เคฃ / เคจिเคฐ्เคฆोเคท

23. Be – exist; live; remain

Hindi: เคนोเคจा / เค…เคธ्เคคिเคค्เคต เคฎें เคฐเคนเคจा

LINE-WISE ANALYSIS OF THE POEM WITH HINDI TRANSLATION (NO SPACE BETWEEN LINES)

1. It is not growing like a tree,

A person’s greatness does not depend on how big or tall he grows like a tree.

เค•िเคธी เคต्เคฏเค•्เคคि เค•ी เคฎเคนाเคจเคคा เค‡เคธ เคชเคฐ เคจिเคฐ्เคญเคฐ เคจเคนीं เค•เคฐเคคी เค•ि เคตเคน เคชेเคก़ เค•ी เคคเคฐเคน เค•िเคคเคจा เคฌเคก़ा เคฏा เคŠँเคšा เคฌเคข़เคคा เคนै।

2. In bulk, doth make Man better be;

A man’s size or physical growth does not make him morally or spiritually better.

เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•ा เค†เค•ाเคฐ เคฏा เคถाเคฐीเคฐिเค• เคตृเคฆ्เคงि เค‰เคธे เคจैเคคिเค• เคฏा เค†เคง्เคฏाเคค्เคฎिเค• เคฐूเคช เคธे เคถ्เคฐेเคท्เค  เคจเคนीं เคฌเคจाเคคी।

3. Or standing long an oak, three hundred year,

Even if one lives long like an oak tree that survives for three hundred years,

เคญเคฒे เคนी เค•ोเคˆ เคฎเคจुเคท्เคฏ เค“เค• เคตृเค•्เคท เค•ी เคคเคฐเคน เคคीเคจ เคธौ เคตเคฐ्เคท เคคเค• เคœीเคตिเคค เคฐเคนे,

4. To fall a log at last, dry, bald, and sere:

At the end of such a long life, one becomes lifeless, withered, and useless like a fallen log.

เค‡เคคเคจे เคฒंเคฌे เคœीเคตเคจ เค•े เค…ंเคค เคฎें เคตเคน เคธूเค–ी, เคเคก़ เคšुเค•ी เค”เคฐ เคจिเคท्เคช्เคฐเคฏोเคœ्เคฏ เคฒเค•เคก़ी เค•े เคธเคฎाเคจ เคจिเคฐ्เคœीเคต เคนो เคœाเคคा เคนै।

5. A lily of a day

A lily that blooms only for one day,

เคเค• เคฒिเคฒी เคœो เค•ेเคตเคฒ เคเค• เคฆिเคจ เค•े เคฒिเค เค–िเคฒเคคी เคนै,

6. Is fairer far in May,

Is far more beautiful and lovely in the month of May,

เคตเคน เคฎเคˆ เค•े เคฎเคนीเคจे เคฎें เค•เคนीं เค…เคงिเค• เคธुंเคฆเคฐ เค”เคฐ เคฎเคจोเคนเคฐ เคนोเคคी เคนै,

7. Although it fall and die that night—

Even though it fades and dies the same night,

เคฏเคฆ्เคฏเคชि เคตเคน เค‰เคธी เคฐाเคค เคฎुเคฐเคाเค•เคฐ เคฎเคฐ เคœाเคคी เคนै,

8. It was the plant and flower of Light.

It remains a symbol of purity, brightness, and perfection.

เคซिเคฐ เคญी เคตเคน เคชเคตिเคค्เคฐเคคा, เคช्เคฐเค•ाเคถ เค”เคฐ เคชूเคฐ्เคฃเคคा เค•ा เคช्เคฐเคคीเค• เคฌเคจी เคฐเคนเคคी เคนै।

9. In small proportions we just beauties see;

We see true beauty in small, delicate, and perfect things.

เคนเคฎ เคธเคš्เคšा เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เค›ोเคŸी, เคจाเคœुเค• เค”เคฐ เคชूเคฐ्เคฃ เคตเคธ्เคคुเค“ं เคฎें เคฆेเค–เคคे เคนैं।

10. And in short measures life may perfect be.

Even a short life can be complete and perfect if it is lived meaningfully.

เคฏเคฆि เคœीเคตเคจ เค…เคฐ्เคฅเคชूเคฐ्เคฃ เคขंเค— เคธे เคœिเคฏा เคœाเค เคคो เค›ोเคŸा เคœीเคตเคจ เคญी เคชूเคฐ्เคฃ เค”เคฐ เคถ्เคฐेเคท्เค  เคนो เคธเค•เคคा เคนै।

Multiple Choice Questions 

1. Who is the poet of "It is not growing like a tree"?

A) William Blake

B) Ben Jonson

C) Robert Frost

D) W. B. Yeats

Answer: B) Ben Jonson

2. What does the poet compare man's growth to in the first line?

A) A flower

B) A river

C) A tree

D) A mountain

Answer: C) A tree

3. What does “bulk” mean in the poem?

A) Beauty

B) Size or mass

C) Strength

D) Age

Answer: B) Size or mass

4. What kind of tree is mentioned in the poem?

A) Pine

B) Banyan

C) Oak

D) Willow

Answer: C) Oak

5. How long does the oak stand, according to the poem?

A) 100 years

B) 200 years

C) 300 years

D) 50 years

Answer: C) 300 years

6. What happens to the oak after 300 years?

A) It blooms again

B) It becomes dry and falls

C) It turns into gold

D) It grows taller

Answer: B) It becomes dry and falls

7. The words “dry, bald, and sere” describe what?

A) Youth

B) A river

C) The dead oak tree

D) A mountain

Answer: C) The dead oak tree

8. What does “sere” mean?

A) Green and fresh

B) Dry and withered

C) Wet and soft

D) Strong and tall

Answer: B) Dry and withered

9. Which flower is mentioned in the poem?

A) Rose

B) Lily

C) Lotus

D) Sunflower

Answer: B) Lily

10. How long does the lily live?

A) A year

B) A month

C) A day

D) A week

Answer: C) A day

11. The lily is described as fairer far in which month?

A) March

B) May

C) June

D) July

Answer: B) May

12. What happens to the lily at night?

A) It grows taller

B) It falls and dies

C) It blooms again

D) It turns to fruit

Answer: B) It falls and dies

13. What does the lily symbolize?

A) Short but perfect life

B) Long life

C) Strength

D) Pride

Answer: A) Short but perfect life

14. The oak symbolizes which quality?

A) Power and eternity

B) Long but useless existence

C) Joy

D) Love

Answer: B) Long but useless existence

15. What is meant by “plant and flower of Light”?

A) A bright star

B) A symbol of purity and beauty

C) The sun

D) Fire

Answer: B) A symbol of purity and beauty

16. According to the poet, what shows true beauty?

A) Wealth

B) Power

C) Small proportions

D) Big size

Answer: C) Small proportions

17. What does “In small proportions we just beauties see” mean?

A) Beauty lies in small, perfect things

B) Beauty lies in big things

C) Beauty depends on age

D) Beauty is an illusion

Answer: A) Beauty lies in small, perfect things

18. The poem suggests life can be perfect in __________.

A) Long years

B) Wealth and fame

C) Short measures

D) Many experiences

Answer: C) Short measures

19. What poetic device is used in “A lily of a day”?

A) Simile

B) Metaphor

C) Alliteration

D) Hyperbole

Answer: B) Metaphor

20. The oak’s fate teaches that __________.

A) Size ensures greatness

B) Long life has no meaning without worth

C) Old age is always glorious

D) Nature is cruel

Answer: B) Long life has no meaning without worth

21. “It is not growing like a tree” means __________.

A) Man should grow tall

B) Growth in virtue matters, not size

C) Trees are useless

D) Life should be long

Answer: B) Growth in virtue matters, not size

22. What is the central theme of the poem?

A) Power and success

B) True worth lies in quality, not quantity

C) Man vs. nature

D) Beauty and decay

Answer: B) True worth lies in quality, not quantity

23. What tone does the poem carry?

A) Angry

B) Joyful

C) Reflective and moral

D) Humorous

Answer: C) Reflective and moral

24. Which literary age does Ben Jonson belong to?

A) Romantic

B) Elizabethan

C) Victorian

D) Modern

Answer: B) Elizabethan

25. What is the rhyme scheme of the poem?

A) ABABCC

B) AABBCCDD

C) AABBCCDDEE

D) ABBAAB

Answer: C) AABBCCDDEE

26. “Dry, bald, and sere” uses which poetic device?

A) Personification

B) Alliteration

C) Metaphor

D) Simile

Answer: B) Alliteration

27. What lesson does the poet give about human life?

A) Be long-lived

B) Be proud

C) Live meaningfully, even if life is short

D) Avoid beauty

Answer: C) Live meaningfully, even if life is short

28. The poem contrasts between __________.

A) Strength and weakness

B) Long life and short beautiful life

C) Man and woman

D) Heaven and earth

Answer: B) Long life and short beautiful life

29. Which word means “withered or dried”?

A) Fairer

B) Sere

C) Bald

D) Bulk

Answer: B) Sere

30. What moral does the poem teach?

A) Value lies in quality, not duration of life

B) Youth fades quickly

C) Beauty is temporary

D) Time destroys everything

Answer: A) Value lies in quality, not duration of life

๐ŸŒฟ 

ONE-MARK QUESTIONS 

1. Who wrote the poem "It is not growing like a tree"?

Answer: Ben Jonson

2. What does the poet compare human life to?

Answer: A tree and a lily

3. What does “bulk” mean in the poem?

Answer: Size or largeness

4. What kind of tree is mentioned?

Answer: An oak tree

5. How long does the oak stand?

Answer: Three hundred years

6. What happens to the oak at last?

Answer: It becomes dry, bald, and sere

7. What does “sere” mean?

Answer: Withered or dry

8. What flower is compared with the oak?

Answer: A lily

9. How long does the lily live?

Answer: For one day

10. When does the lily bloom?

Answer: In May

11. What happens to the lily at night?

Answer: It falls and dies

12. What does the lily symbolize?

Answer: Short but perfect life

13. What does the oak symbolize?

Answer: Long but useless life

14. What does “plant and flower of Light” mean?

Answer: Symbol of purity and perfection

15. According to the poet, where do we see true beauty?

Answer: In small proportions

16. What does “small proportions” refer to?

Answer: Little but perfect things

17. What does “short measures” mean?

Answer: Short span of time

18. What is the message of the poem?

Answer: Quality matters more than quantity

19. What does the oak finally become?

Answer: A log

20. What poetic device is in “dry, bald, and sere”?

Answer: Alliteration

21. What poetic device is in “a lily of a day”?

Answer: Metaphor

22. What does “growing like a tree” symbolize?

Answer: Physical growth without moral worth

23. What is fairer far in May?

Answer: The lily

24. What is the tone of the poem?

Answer: Moral and reflective

25. What is the rhyme scheme of the poem?

Answer: AABBCCDDEE

26. Which literary period did Ben Jonson belong to?

Answer: Elizabethan period

27. What does the poet prefer — quality or quantity?

Answer: Quality

28. What does the poem teach about life?

Answer: A short meaningful life is better than a long useless one

29. What is meant by “perfect life”?

Answer: A life lived with purpose and beauty

30. How many lines are in the poem?

Answer: Ten lines

TWO-MARK QUESTIONS 

1. Explain the comparison between man and tree.

The poet says that man’s worth is not like a tree’s physical growth. A person does not become better by being big in size or living long. True greatness depends on inner virtue and moral beauty, not on outward expansion or age.

2. Why does the poet mention the oak tree?

The oak tree is used to show that a long life without beauty or purpose is meaningless. Although the oak lives for 300 years, it finally falls down dry and lifeless. It represents useless longevity without inner worth or contribution.

3. Describe the lily’s life as mentioned in the poem.

The lily blooms for a single day in May. Though short-lived, it is beautiful and bright. Even if it dies that night, it remains the “flower of Light.” It symbolizes purity, perfection, and the idea that even brief life can be glorious.

4. What contrast does Ben Jonson draw in the poem?

Ben Jonson contrasts the long, dull life of the oak with the short, bright life of the lily. He suggests that beauty, value, and perfection do not depend on duration but on quality and purpose of life.

5. What is meant by “In small proportions we just beauties see”?

The poet means that true beauty exists in small, perfect things rather than in large, rough or long ones. It is not quantity but quality that reveals real charm and worth in life and in nature.

6. What is the central theme of the poem?

The central theme is that a short, meaningful, and beautiful life is far better than a long, dull, and useless one. The poem praises quality, virtue, and inner perfection over size and longevity.

7. What is the moral lesson of the poem?

The moral is that the value of life depends not on its length but on how beautifully and purposefully it is lived. A single day of virtue is better than hundreds of years of emptiness.

8. How does the poet use nature to express his idea?

Ben Jonson uses two symbols from nature — the oak tree and the lily. The oak stands for long but meaningless life, while the lily stands for short yet perfect existence. Through these images, he teaches the lesson of quality over quantity.

9. What does “plant and flower of Light” signify?

It signifies purity, brightness, and perfection. The lily, though short-lived, represents moral beauty and divine grace. It is spiritually radiant and full of life, unlike the dull, dry oak that only lives long.

10. Explain the meaning of the last line.

“In short measures life may perfect be” means that even a brief life can be complete if it is filled with goodness, purpose, and beauty. The poet values meaningful existence more than long survival.

THREE-MARK QUESTIONS 

1. Compare the oak tree and the lily as symbols in the poem.

The oak tree represents long life, strength, and size, but its end is dull—it becomes dry, bald, and useless. The lily, though it lives only a single day, blooms beautifully and symbolizes purity and perfection. Ben Jonson uses this contrast to show that quality, not quantity, gives true meaning to life. A short, bright life like the lily’s is more admirable than a long, lifeless existence like the oak’s.

2. What is Ben Jonson’s philosophy of life as shown in the poem?

Ben Jonson believes that the worth of life lies in its quality, not in its duration or physical greatness. A short but noble, virtuous life is more perfect than a long one wasted in emptiness. Through the comparison of the oak and the lily, he teaches that moral beauty and inner light make life truly valuable.

3. Explain the moral message of the poem.

The poem teaches that mere physical growth, size, or longevity does not make a person better. A man’s true greatness lies in his inner beauty, virtue, and meaningful deeds. Like the lily, even a short life full of goodness shines brighter than a long, dull, and wasted existence like that of the oak tree.

4. How does Ben Jonson use imagery to express his ideas?

Jonson uses vivid natural images—the oak and the lily—to contrast two kinds of life. The oak’s image of “dry, bald, and sere” conveys lifeless age, while the lily blooming for a day symbolizes purity and radiance. These powerful contrasts create clear imagery that supports the poet’s idea: beauty and worth lie in perfection, not in length.

5. Discuss the relevance of the poem’s message in modern life.

In today’s world, people often value long life, wealth, or fame, but Ben Jonson reminds us that true greatness lies in quality, not quantity. A life filled with goodness, love, and purpose, even if short, is worth more than a long, meaningless existence. The poem’s message remains timeless and deeply moral.

Five-mark questions 

Q1. What does Ben Jonson mean when he says “It is not growing like a tree / In bulk, doth make man better be”?

Q1. เคฌेเคจ เคœॉเคจเคธเคจ เค•ा เค•्เคฏा เค…เคฐ्เคฅ เคนै เคœเคฌ เคตे เค•เคนเคคे เคนैं – "It is not growing like a tree / In bulk, doth make man better be"?

Answer: Ben Jonson means that mere physical growth, bulk, or longevity does not make a person truly great or good. Just as a tree may grow tall and wide without any inner worth, a human being may live long without achieving moral or spiritual excellence. True greatness, according to Jonson, lies in the quality of one’s virtues and the beauty of one’s deeds, not in the number of years one lives. The poet thus rejects the idea that length or size measures perfection.

เค‰เคค्เคคเคฐ: เคฌेเคจ เคœॉเคจเคธเคจ เค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคนै เค•ि เค•ेเคตเคฒ เคถाเคฐीเคฐिเค• เคตृเคฆ्เคงि, เค†เค•ाเคฐ เคฏा เคฆीเคฐ्เค˜ाเคฏु เคฎเคจुเคท्เคฏ เค•ो เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें เคฎเคนाเคจ เคฏा เค…เคš्เค›ा เคจเคนीं เคฌเคจाเคคे। เคœैเคธे เค•ोเคˆ เคชेเคก़ เคŠँเคšा เค”เคฐ เคšौเคก़ा เคนो เคธเค•เคคा เคนै เคชเคฐเคจ्เคคु เคญीเคคเคฐ เคธे เค–ोเค–เคฒा เคนोเคคा เคนै, เค‰เคธी เคช्เคฐเค•ाเคฐ เคฎเคจुเคท्เคฏ เคญी เคฌिเคจा เคจैเคคिเค• เคฏा เค†เคง्เคฏाเคค्เคฎिเค• เค‰เคค्เค•ृเคท्เคŸเคคा เคช्เคฐाเคช्เคค เค•िเค เคฒเคฎ्เคฌा เคœीเคตเคจ เคœी เคธเค•เคคा เคนै। เคœॉเคจเคธเคจ เค•े เค…เคจुเคธाเคฐ เคธเคš्เคšी เคฎเคนाเคจเคคा เคต्เคฏเค•्เคคि เค•े เค—ुเคฃों เค•ी เค—ुเคฃเคตเคค्เคคा เค”เคฐ เค‰เคธเค•े เค•ाเคฐ्เคฏों เค•ी เคธुंเคฆเคฐเคคा เคฎें เคนोเคคी เคนै, เคจ เค•ि เคœीเคตเคจ เค•े เคตเคฐ्เคทों เค•ी เคธंเค–्เคฏा เคฎें। เค•เคตि เค‡เคธ เคตिเคšाเคฐ เค•ो เค…เคธ्เคตीเค•ाเคฐ เค•เคฐเคคे เคนैं เค•ि เคฒเคฎ्เคฌाเคˆ เคฏा เค†เค•ाเคฐ เคธे เคชूเคฐ्เคฃเคคा เคฎाเคชी เคœा เคธเค•เคคी เคนै।

Q2. How does the poet use the oak and the lily to contrast two types of life?

Q2. เค•เคตि เค“เค• เค”เคฐ เคฒिเคฒी เค•ा เคช्เคฐเคฏोเค— เคฆो เคช्เคฐเค•ाเคฐ เค•े เคœीเคตเคจ เค•े เคตिเคฐोเคง เค•े เคฐूเคช เคฎें เค•ैเคธे เค•เคฐเคคे เคนैं?

Answer: The poet compares the oak and the lily as symbols of two opposing kinds of life. The oak stands for long life and strength but ends dry, bald, and lifeless. The lily, on the other hand, blooms brightly for only a day but shines with pure beauty and light. Through this contrast, Ben Jonson shows that a short but meaningful life, like that of the lily, is better than a long, dull, or unfruitful existence. The lily’s brief life represents perfection in small measure.

เค‰เคค्เคคเคฐ: เค•เคตि เค“เค• เค”เคฐ เคฒिเคฒी เค•ी เคคुเคฒเคจा เคฆो เคตिเคชเคฐीเคค เคช्เคฐเค•ाเคฐ เค•े เคœीเคตเคจ เค•े เคช्เคฐเคคीเค• เค•े เคฐूเคช เคฎें เค•เคฐเคคे เคนैं। เค“เค• เคฒเคฎ्เคฌे เคœीเคตเคจ เค”เคฐ เคถเค•्เคคि เค•ा เคช्เคฐเคคीเค• เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เค…เคจ्เคค เคฎें เคตเคน เคธूเค–ा, เค—ंเคœा เค”เคฐ เคจिเคฐ्เคœीเคต เคนो เคœाเคคा เคนै। เคฆूเคธเคฐी เค“เคฐ, เคฒिเคฒी เค•ेเคตเคฒ เคเค• เคฆिเคจ เค•े เคฒिเค เค–िเคฒเคคी เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เคตเคน เคถुเคฆ्เคง เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เค”เคฐ เคช्เคฐเค•ाเคถ เคธे เคฆเคฎเค•เคคी เคนै। เค‡เคธ เคตिเคฐोเคงाเคญाเคธ เค•े เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เคฌेเคจ เคœॉเคจเคธเคจ เคฆिเค–ाเคคे เคนैं เค•ि เคฒिเคฒी เค•ी เคคเคฐเคน เค›ोเคŸा เค•िเคจ्เคคु เค…เคฐ्เคฅเคชूเคฐ्เคฃ เคœीเคตเคจ เคฒเคฎ्เคฌे, เคจीเคฐเคธ เคฏा เคจिเคท्เคซเคฒ เคœीเคตเคจ เคธे เค•เคนीं เคฌेเคนเคคเคฐ เคนै। เคฒिเคฒी เค•ा เค…เคฒ्เคช เคœीเคตเคจ เค›ोเคŸी เคฎाเคค्เคฐा เคฎें เคชूเคฐ्เคฃเคคा เค•ा เคช्เคฐเคคीเค• เคนै।

Q3. Explain the meaning of the line: “In small proportions we just beauties see; / And in short measures life may perfect be.”

Q3. เค‡เคจ เคชंเค•्เคคिเคฏों เค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคธ्เคชเคท्เคŸ เค•ीเคœिเค – “In small proportions we just beauties see; / And in short measures life may perfect be.”

Answer: These concluding lines express the central theme of the poem — perfection and beauty are often found in small, limited things rather than in vast or prolonged ones. “Small proportions” refers to moderation, brevity, and balance, while “short measures” suggest a brief life that attains completeness through virtue and beauty. Jonson believes that the worth of life depends not on how long we live but on how well we live. A brief life filled with goodness and grace is truly perfect.

เค‰เคค्เคคเคฐ: เคฏे เค…เคจ्เคคिเคฎ เคชंเค•्เคคिเคฏाँ เค•เคตिเคคा เค•ी เคฎुเค–्เคฏ เคญाเคตเคจा เค•ो เคต्เคฏเค•्เคค เค•เคฐเคคी เคนैं — เคชूเคฐ्เคฃเคคा เค”เคฐ เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เค…เค•्เคธเคฐ เคฌเคก़ी เคฏा เคฆीเคฐ्เค˜ เคตเคธ्เคคुเค“ं เคฎें เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เค•ि เค›ोเคŸी เค”เคฐ เคธीเคฎिเคค เคšीเคœ़ों เคฎें เคจिเคนिเคค เคนोเคคे เคนैं। “Small proportions” เค•ा เค…เคฐ्เคฅ เคนै เคธंเคฏเคฎ, เคธंเค•्เคทिเคช्เคคเคคा เค”เคฐ เคธंเคคुเคฒเคจ, เคœเคฌเค•ि “short measures” เค…เคฒ्เคช เคœीเคตเคจ เค•ो เค‡ंเค—िเคค เค•เคฐเคคी เคนैं เคœो เคธเคฆ्เค—ुเคฃ เค”เคฐ เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เคธे เคชूเคฐ्เคฃ เคนोเคคा เคนै। เคœॉเคจเคธเคจ เค•ा เคตिเคถ्เคตाเคธ เคนै เค•ि เคœीเคตเคจ เค•ा เคฎूเคฒ्เคฏ เค‡เคธ เคชเคฐ เคจिเคฐ्เคญเคฐ เคจเคนीं เค•เคฐเคคा เค•ि เคนเคฎ เค•िเคคเคจे เคตเคฐ्เคท เคœीเคคे เคนैं, เคฌเคฒ्เค•ि เค‡เคธ เคชเคฐ เค•ि เคนเคฎ เค•िเคคเคจा เค…เคš्เค›ा เคœीเคคे เคนैं। เค…เคš्เค›ाเคˆ เค”เคฐ เค•ृเคชा เคธे เคญเคฐा เค›ोเคŸा เคœीเคตเคจ เคนी เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें เคชूเคฐ्เคฃ เคนै।

Q4. What is the central theme or moral of the poem “It Is Not Growing Like a Tree”?

Q4. เค•เคตिเคคा “It Is Not Growing Like a Tree” เค•ा เคฎुเค–्เคฏ เคตिเคทเคฏ เคฏा เคจैเคคिเค• เคธเคจ्เคฆेเคถ เค•्เคฏा เคนै?

Answer: The main theme of Ben Jonson’s poem is that quality is more important than quantity. The poet teaches that a long life, like that of an oak tree, is not necessarily better than a short one if it lacks beauty, virtue, or meaning. The lily, though it lives only a day, symbolizes the ideal life — bright, beautiful, and spiritually rich. Jonson thus praises intensity and moral perfection over mere duration. The poem conveys a stoic and spiritual message about the true measure of life.

เค‰เคค्เคคเคฐ: เคฌेเคจ เคœॉเคจเคธเคจ เค•ी เค‡เคธ เค•เคตिเคคा เค•ा เคฎुเค–्เคฏ เคตिเคทเคฏ เคนै เค•ि เค—ुเคฃเคตเคค्เคคा เคฎाเคค्เคฐा เคธे เค…เคงिเค• เคฎเคนเคค्เคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เคนै। เค•เคตि เคธिเค–ाเคคे เคนैं เค•ि เคฏเคฆि เคœीเคตเคจ เคฎें เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ, เคธเคฆ्เค—ुเคฃ เคฏा เค…เคฐ्เคฅ เคจเคนीं เคนै, เคคो เค“เค• เคตृเค•्เคท เคœैเคธा เคฒเคฎ्เคฌा เคœीเคตเคจ เคญी เคถ्เคฐेเคท्เค  เคจเคนीं เคนो เคธเค•เคคा। เคฒिเคฒी, เคœो เค•ेเคตเคฒ เคเค• เคฆिเคจ เคœीเคตिเคค เคฐเคนเคคी เคนै, เค†เคฆเคฐ्เคถ เคœीเคตเคจ เค•ा เคช्เคฐเคคीเค• เคนै — เค‰เคœ्เคœ्เคตเคฒ, เคธुंเคฆเคฐ เค”เคฐ เค†เคง्เคฏाเคค्เคฎिเค• เคฐूเคช เคธे เคธเคฎृเคฆ्เคง। เคœॉเคจเคธเคจ เค‡เคธ เคช्เคฐเค•ाเคฐ เค•ेเคตเคฒ เค†เคฏु เค•ी เคฒเคฎ्เคฌाเคˆ เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เค•ि เคœीเคตเคจ เค•ी เคจैเคคिเค• เค”เคฐ เคญाเคตเคจाเคค्เคฎเค• เคชूเคฐ्เคฃเคคा เค•ी เคช्เคฐเคถंเคธा เค•เคฐเคคे เคนैं। เคฏเคน เค•เคตिเคคा เคœीเคตเคจ เค•े เคธเคš्เคšे เคฎूเคฒ्เคฏ เคชเคฐ เค—เคฎ्เคญीเคฐ เค†เคง्เคฏाเคค्เคฎिเค• เคธเคจ्เคฆेเคถ เคฆेเคคी เคนै।

Q5. How does Ben Jonson use imagery and symbolism to convey his message in the poem?

Q5. เคฌेเคจ เคœॉเคจเคธเคจ เค‡เคธ เค•เคตिเคคा เคฎें เค…เคชเคจे เคธเคจ्เคฆेเคถ เค•ो เคต्เคฏเค•्เคค เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคฌिंเคฌों เค”เคฐ เคช्เคฐเคคीเค•ों เค•ा เคช्เคฐเคฏोเค— เค•ैเคธे เค•เคฐเคคे เคนैं?

Answer: Ben Jonson uses vivid natural imagery and symbolism to express his philosophical idea. The oak tree symbolizes strength, longevity, and worldly achievement, but its end as a dry log symbolizes emptiness without inner virtue. The lily, delicate and short-lived, represents purity, light, and moral beauty. The contrast between the oak and the lily symbolizes the difference between mere existence and meaningful life. Through these images, Jonson beautifully conveys that life’s perfection lies in quality, grace, and moral worth rather than in length or size.

เค‰เคค्เคคเคฐ: เคฌेเคจ เคœॉเคจเคธเคจ เค…เคชเคจे เคฆाเคฐ्เคถเคจिเค• เคตिเคšाเคฐ เค•ो เคต्เคฏเค•्เคค เค•เคฐเคจे เค•े เคฒिเค เคธเคœीเคต เคช्เคฐाเค•ृเคคिเค• เคฌिंเคฌों เค”เคฐ เคช्เคฐเคคीเค•ों เค•ा เคช्เคฐเคฏोเค— เค•เคฐเคคे เคนैं। เค“เค• เคตृเค•्เคท เคถเค•्เคคि, เคฆीเคฐ्เค˜ाเคฏु เค”เคฐ เคธांเคธाเคฐिเค• เคธเคซเคฒเคคा เค•ा เคช्เคฐเคคीเค• เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เค‰เคธเค•ा เค…เคจ्เคค เคธूเค–ी เคฒเค•เคก़ी เค•े เคฐूเคช เคฎें เคนोเคคा เคนै เคœो เค†เคจ्เคคเคฐिเค• เคธเคฆ्เค—ुเคฃเคนीเคจเคคा เค•ो เคฆเคฐ्เคถाเคคा เคนै। เคฆूเคธเคฐी เค“เคฐ, เคฒिเคฒी เค•ोเคฎเคฒ เค”เคฐ เค…เคฒ्เคชाเคฏु เคนोเคคे เคนुเค เคญी เคชเคตिเคค्เคฐเคคा, เคช्เคฐเค•ाเคถ เค”เคฐ เคจैเคคिเค• เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เค•ी เคช्เคฐเคคीเค• เคนै। เค“เค• เค”เคฐ เคฒिเคฒी เค•े เคตिเคฐोเคง เค•े เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เค•เคตि เคฏเคน เคญेเคฆ เคธ्เคชเคท्เคŸ เค•เคฐเคคे เคนैं เค•ि เค•ेเคตเคฒ เค…เคธ्เคคिเคค्เคต เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เค•ि เค…เคฐ्เคฅเคชूเคฐ्เคฃ เคœीเคตเคจ เคนी เคถ्เคฐेเคท्เค  เคนै। เค‡เคจ เคฌिंเคฌों เค•े เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เคœॉเคจเคธเคจ เคฏเคน เคธเคจ्เคฆेเคถ เคฆेเคคे เคนैं เค•ि เคœीเคตเคจ เค•ी เคชूเคฐ्เคฃเคคा เค‰เคธเค•ी เค—ुเคฃเคตเคค्เคคा, เคธौเคฎ्เคฏเคคा เค”เคฐ เคจैเคคिเค• เคฎूเคฒ्เคฏ เคฎें เคจिเคนिเคค เคนै, เคจ เค•ि เค‰เคธเค•ी เคฒเคฎ्เคฌाเคˆ เคฏा เค†เค•ाเคฐ เคฎें।

Courtesy: ChatGPT

Compiled by Dr. Shankar D Mishra

Sr. Lecturer in English

เฌชିเฌฒାเฌฎାเฌจେ เฌคୁเฌฎเฌ•ୁ เฌ†เฌ‰ เฌฏେเฌ‰ଁ chapter, grammar topic เฌ…เฌฅเฌฌା essay, letter เฌ“ application เฌ†เฌฌเฌถ୍เญŸเฌ•, เฌฎୋเฌคେ เฌจିเฌฎ୍เฌจเฌช୍เฌฐเฌฆเฌค୍เฌค WhatsApp number เฌฐେ เฌฎେเฌธେเฌœ୍ เฌ•เฌฐ เฌ“ เฌคୁเฌฎเฌฐ เฌธାเฌ™୍เฌ—เฌฎାเฌจเฌ™୍เฌ•ୁ เฌ link เฌŸିเฌ•ୁ เฌชเฌขିเฌฌା เฌชାเฌ‡ଁ share เฌฌି เฌ•เฌฐ l

Contact number: 8249297412



No comments:

Post a Comment