The text of the poem:
๐ฟ Glossary
1. Growing – increasing in size or developing
Hindi: เคฌเคข़เคจा / เคตिเคเคธिเคค เคนोเคจा
2. Bulk – size, mass, or volume; large quantity
Hindi: เคเคाเคฐ / เคญाเคฐीเคชเคจ
3. Doth – old form of “does”
Hindi: เคเคฐเคคा เคนै (เคชुเคฐाเคจे เคธเคฎเคฏ เคा เคฐूเคช)
4. Man better be – make a man better or improve a man
Hindi: เคฎเคจुเคท्เคฏ เคो เคฌेเคนเคคเคฐ เคฌเคจाเคจा
5. Oak – a strong, large tree that lives many years
Hindi: เคฌเคฒूเคค เคा เคชेเคก़
6. Three hundred year – means 300 years (archaic form without “s”)
Hindi: เคคीเคจ เคธौ เคตเคฐ्เคท
7. Fall a log – become a log after falling down (when tree dies)
Hindi: เคिเคฐเคเคฐ เคฒเคเคก़ी เคฌเคจ เคाเคจा
8. Dry – without moisture; lifeless
Hindi: เคธूเคा
9. Bald – without leaves; bare
Hindi: เคจंเคा / เคฌिเคจा เคชเคค्เคคों เคा
10. Sere – withered, dry, lifeless
Hindi: เคฎुเคฐเคाเคฏा เคนुเค / เคธूเคा
11. Lily – a delicate, beautiful flower
Hindi: เคुเคฎुเคฆिเคจी / เคฒिเคฒी เคซूเคฒ
12. Of a day – lasting only for a single day
Hindi: เคเค เคฆिเคจ เคा / เค เคฒ्เคชเคाเคฒिเค
13. Fairer – more beautiful, more lovely
Hindi: เค เคงिเค เคธुंเคฆเคฐ
14. Far – much; by a great degree
Hindi: เคฌเคนुเคค เค เคงिเค / เคเคนीं เค़्เคฏाเคฆा
15. May – the spring month; symbolizes youth and freshness
Hindi: เคฎเค เคฎเคนीเคจा / เคตเคธंเคค เคเคคु เคा เคช्เคฐเคคीเค
16. Fall and die – to wither and perish
Hindi: เคिเคฐเคเคฐ เคฎเคฐ เคाเคจा / เคฎुเคฐเคा เคाเคจा
17. Plant and flower of Light – symbol of purity, beauty, and perfection
Hindi: เคช्เคฐเคाเคถ เคा เคชौเคงा เคเคฐ เคซूเคฒ; เคชเคตिเคค्เคฐเคคा เคเคฐ เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เคा เคช्เคฐเคคीเค
18. Proportions – correct or pleasing parts or measurements
Hindi: เค เคจुเคชाเคค / เคธंเคคुเคฒเคจ
19. Just – proper, true, or perfect
Hindi: เคเคिเคค / เคธเค्เคा
20. Beauties – beautiful qualities or features
Hindi: เคธुंเคฆเคฐเคคा / เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เคुเคฃ
21. Measures – quantities, lengths, or durations
Hindi: เคฎाเคค्เคฐा / เคธीเคฎाเคँ / เค เคตเคงि
22. Perfect – complete, without any defect
Hindi: เคชूเคฐ्เคฃ / เคจिเคฐ्เคฆोเคท
23. Be – exist; live; remain
Hindi: เคนोเคจा / เค เคธ्เคคिเคค्เคต เคฎें เคฐเคนเคจा
LINE-WISE ANALYSIS OF THE POEM WITH HINDI TRANSLATION (NO SPACE BETWEEN LINES)
1. It is not growing like a tree,
A person’s greatness does not depend on how big or tall he grows like a tree.
เคिเคธी เคต्เคฏเค्เคคि เคी เคฎเคนाเคจเคคा เคเคธ เคชเคฐ เคจिเคฐ्เคญเคฐ เคจเคนीं เคเคฐเคคी เคि เคตเคน เคชेเคก़ เคी เคคเคฐเคน เคिเคคเคจा เคฌเคก़ा เคฏा เคँเคा เคฌเคข़เคคा เคนै।
2. In bulk, doth make Man better be;
A man’s size or physical growth does not make him morally or spiritually better.
เคฎเคจुเคท्เคฏ เคा เคเคाเคฐ เคฏा เคถाเคฐीเคฐिเค เคตृเคฆ्เคงि เคเคธे เคจैเคคिเค เคฏा เคเคง्เคฏाเคค्เคฎिเค เคฐूเคช เคธे เคถ्เคฐेเคท्เค เคจเคนीं เคฌเคจाเคคी।
3. Or standing long an oak, three hundred year,
Even if one lives long like an oak tree that survives for three hundred years,
เคญเคฒे เคนी เคोเค เคฎเคจुเคท्เคฏ เคเค เคตृเค्เคท เคी เคคเคฐเคน เคคीเคจ เคธौ เคตเคฐ्เคท เคคเค เคीเคตिเคค เคฐเคนे,
4. To fall a log at last, dry, bald, and sere:
At the end of such a long life, one becomes lifeless, withered, and useless like a fallen log.
เคเคคเคจे เคฒंเคฌे เคीเคตเคจ เคे เค ंเคค เคฎें เคตเคน เคธूเคी, เคเคก़ เคुเคी เคเคฐ เคจिเคท्เคช्เคฐเคฏोเค्เคฏ เคฒเคเคก़ी เคे เคธเคฎाเคจ เคจिเคฐ्เคीเคต เคนो เคाเคคा เคนै।
5. A lily of a day
A lily that blooms only for one day,
เคเค เคฒिเคฒी เคो เคेเคตเคฒ เคเค เคฆिเคจ เคे เคฒिเค เคिเคฒเคคी เคนै,
6. Is fairer far in May,
Is far more beautiful and lovely in the month of May,
เคตเคน เคฎเค เคे เคฎเคนीเคจे เคฎें เคเคนीं เค เคงिเค เคธुंเคฆเคฐ เคเคฐ เคฎเคจोเคนเคฐ เคนोเคคी เคนै,
7. Although it fall and die that night—
Even though it fades and dies the same night,
เคฏเคฆ्เคฏเคชि เคตเคน เคเคธी เคฐाเคค เคฎुเคฐเคाเคเคฐ เคฎเคฐ เคाเคคी เคนै,
8. It was the plant and flower of Light.
It remains a symbol of purity, brightness, and perfection.
เคซिเคฐ เคญी เคตเคน เคชเคตिเคค्เคฐเคคा, เคช्เคฐเคाเคถ เคเคฐ เคชूเคฐ्เคฃเคคा เคा เคช्เคฐเคคीเค เคฌเคจी เคฐเคนเคคी เคนै।
9. In small proportions we just beauties see;
We see true beauty in small, delicate, and perfect things.
เคนเคฎ เคธเค्เคा เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เคोเคी, เคจाเคुเค เคเคฐ เคชूเคฐ्เคฃ เคตเคธ्เคคुเคं เคฎें เคฆेเคเคคे เคนैं।
10. And in short measures life may perfect be.
Even a short life can be complete and perfect if it is lived meaningfully.
เคฏเคฆि เคीเคตเคจ เค เคฐ्เคฅเคชूเคฐ्เคฃ เคขंเค เคธे เคिเคฏा เคाเค เคคो เคोเคा เคीเคตเคจ เคญी เคชूเคฐ्เคฃ เคเคฐ เคถ्เคฐेเคท्เค เคนो เคธเคเคคा เคนै।
Multiple Choice Questions
1. Who is the poet of "It is not growing like a tree"?
A) William Blake
B) Ben Jonson
C) Robert Frost
D) W. B. Yeats
Answer: B) Ben Jonson
2. What does the poet compare man's growth to in the first line?
A) A flower
B) A river
C) A tree
D) A mountain
Answer: C) A tree
3. What does “bulk” mean in the poem?
A) Beauty
B) Size or mass
C) Strength
D) Age
Answer: B) Size or mass
4. What kind of tree is mentioned in the poem?
A) Pine
B) Banyan
C) Oak
D) Willow
Answer: C) Oak
5. How long does the oak stand, according to the poem?
A) 100 years
B) 200 years
C) 300 years
D) 50 years
Answer: C) 300 years
6. What happens to the oak after 300 years?
A) It blooms again
B) It becomes dry and falls
C) It turns into gold
D) It grows taller
Answer: B) It becomes dry and falls
7. The words “dry, bald, and sere” describe what?
A) Youth
B) A river
C) The dead oak tree
D) A mountain
Answer: C) The dead oak tree
8. What does “sere” mean?
A) Green and fresh
B) Dry and withered
C) Wet and soft
D) Strong and tall
Answer: B) Dry and withered
9. Which flower is mentioned in the poem?
A) Rose
B) Lily
C) Lotus
D) Sunflower
Answer: B) Lily
10. How long does the lily live?
A) A year
B) A month
C) A day
D) A week
Answer: C) A day
11. The lily is described as fairer far in which month?
A) March
B) May
C) June
D) July
Answer: B) May
12. What happens to the lily at night?
A) It grows taller
B) It falls and dies
C) It blooms again
D) It turns to fruit
Answer: B) It falls and dies
13. What does the lily symbolize?
A) Short but perfect life
B) Long life
C) Strength
D) Pride
Answer: A) Short but perfect life
14. The oak symbolizes which quality?
A) Power and eternity
B) Long but useless existence
C) Joy
D) Love
Answer: B) Long but useless existence
15. What is meant by “plant and flower of Light”?
A) A bright star
B) A symbol of purity and beauty
C) The sun
D) Fire
Answer: B) A symbol of purity and beauty
16. According to the poet, what shows true beauty?
A) Wealth
B) Power
C) Small proportions
D) Big size
Answer: C) Small proportions
17. What does “In small proportions we just beauties see” mean?
A) Beauty lies in small, perfect things
B) Beauty lies in big things
C) Beauty depends on age
D) Beauty is an illusion
Answer: A) Beauty lies in small, perfect things
18. The poem suggests life can be perfect in __________.
A) Long years
B) Wealth and fame
C) Short measures
D) Many experiences
Answer: C) Short measures
19. What poetic device is used in “A lily of a day”?
A) Simile
B) Metaphor
C) Alliteration
D) Hyperbole
Answer: B) Metaphor
20. The oak’s fate teaches that __________.
A) Size ensures greatness
B) Long life has no meaning without worth
C) Old age is always glorious
D) Nature is cruel
Answer: B) Long life has no meaning without worth
21. “It is not growing like a tree” means __________.
A) Man should grow tall
B) Growth in virtue matters, not size
C) Trees are useless
D) Life should be long
Answer: B) Growth in virtue matters, not size
22. What is the central theme of the poem?
A) Power and success
B) True worth lies in quality, not quantity
C) Man vs. nature
D) Beauty and decay
Answer: B) True worth lies in quality, not quantity
23. What tone does the poem carry?
A) Angry
B) Joyful
C) Reflective and moral
D) Humorous
Answer: C) Reflective and moral
24. Which literary age does Ben Jonson belong to?
A) Romantic
B) Elizabethan
C) Victorian
D) Modern
Answer: B) Elizabethan
25. What is the rhyme scheme of the poem?
A) ABABCC
B) AABBCCDD
C) AABBCCDDEE
D) ABBAAB
Answer: C) AABBCCDDEE
26. “Dry, bald, and sere” uses which poetic device?
A) Personification
B) Alliteration
C) Metaphor
D) Simile
Answer: B) Alliteration
27. What lesson does the poet give about human life?
A) Be long-lived
B) Be proud
C) Live meaningfully, even if life is short
D) Avoid beauty
Answer: C) Live meaningfully, even if life is short
28. The poem contrasts between __________.
A) Strength and weakness
B) Long life and short beautiful life
C) Man and woman
D) Heaven and earth
Answer: B) Long life and short beautiful life
29. Which word means “withered or dried”?
A) Fairer
B) Sere
C) Bald
D) Bulk
Answer: B) Sere
30. What moral does the poem teach?
A) Value lies in quality, not duration of life
B) Youth fades quickly
C) Beauty is temporary
D) Time destroys everything
Answer: A) Value lies in quality, not duration of life
๐ฟ
ONE-MARK QUESTIONS
1. Who wrote the poem "It is not growing like a tree"?
Answer: Ben Jonson
2. What does the poet compare human life to?
Answer: A tree and a lily
3. What does “bulk” mean in the poem?
Answer: Size or largeness
4. What kind of tree is mentioned?
Answer: An oak tree
5. How long does the oak stand?
Answer: Three hundred years
6. What happens to the oak at last?
Answer: It becomes dry, bald, and sere
7. What does “sere” mean?
Answer: Withered or dry
8. What flower is compared with the oak?
Answer: A lily
9. How long does the lily live?
Answer: For one day
10. When does the lily bloom?
Answer: In May
11. What happens to the lily at night?
Answer: It falls and dies
12. What does the lily symbolize?
Answer: Short but perfect life
13. What does the oak symbolize?
Answer: Long but useless life
14. What does “plant and flower of Light” mean?
Answer: Symbol of purity and perfection
15. According to the poet, where do we see true beauty?
Answer: In small proportions
16. What does “small proportions” refer to?
Answer: Little but perfect things
17. What does “short measures” mean?
Answer: Short span of time
18. What is the message of the poem?
Answer: Quality matters more than quantity
19. What does the oak finally become?
Answer: A log
20. What poetic device is in “dry, bald, and sere”?
Answer: Alliteration
21. What poetic device is in “a lily of a day”?
Answer: Metaphor
22. What does “growing like a tree” symbolize?
Answer: Physical growth without moral worth
23. What is fairer far in May?
Answer: The lily
24. What is the tone of the poem?
Answer: Moral and reflective
25. What is the rhyme scheme of the poem?
Answer: AABBCCDDEE
26. Which literary period did Ben Jonson belong to?
Answer: Elizabethan period
27. What does the poet prefer — quality or quantity?
Answer: Quality
28. What does the poem teach about life?
Answer: A short meaningful life is better than a long useless one
29. What is meant by “perfect life”?
Answer: A life lived with purpose and beauty
30. How many lines are in the poem?
Answer: Ten lines
TWO-MARK QUESTIONS
1. Explain the comparison between man and tree.
The poet says that man’s worth is not like a tree’s physical growth. A person does not become better by being big in size or living long. True greatness depends on inner virtue and moral beauty, not on outward expansion or age.
2. Why does the poet mention the oak tree?
The oak tree is used to show that a long life without beauty or purpose is meaningless. Although the oak lives for 300 years, it finally falls down dry and lifeless. It represents useless longevity without inner worth or contribution.
3. Describe the lily’s life as mentioned in the poem.
The lily blooms for a single day in May. Though short-lived, it is beautiful and bright. Even if it dies that night, it remains the “flower of Light.” It symbolizes purity, perfection, and the idea that even brief life can be glorious.
4. What contrast does Ben Jonson draw in the poem?
Ben Jonson contrasts the long, dull life of the oak with the short, bright life of the lily. He suggests that beauty, value, and perfection do not depend on duration but on quality and purpose of life.
5. What is meant by “In small proportions we just beauties see”?
The poet means that true beauty exists in small, perfect things rather than in large, rough or long ones. It is not quantity but quality that reveals real charm and worth in life and in nature.
6. What is the central theme of the poem?
The central theme is that a short, meaningful, and beautiful life is far better than a long, dull, and useless one. The poem praises quality, virtue, and inner perfection over size and longevity.
7. What is the moral lesson of the poem?
The moral is that the value of life depends not on its length but on how beautifully and purposefully it is lived. A single day of virtue is better than hundreds of years of emptiness.
8. How does the poet use nature to express his idea?
Ben Jonson uses two symbols from nature — the oak tree and the lily. The oak stands for long but meaningless life, while the lily stands for short yet perfect existence. Through these images, he teaches the lesson of quality over quantity.
9. What does “plant and flower of Light” signify?
It signifies purity, brightness, and perfection. The lily, though short-lived, represents moral beauty and divine grace. It is spiritually radiant and full of life, unlike the dull, dry oak that only lives long.
10. Explain the meaning of the last line.
“In short measures life may perfect be” means that even a brief life can be complete if it is filled with goodness, purpose, and beauty. The poet values meaningful existence more than long survival.
THREE-MARK QUESTIONS
1. Compare the oak tree and the lily as symbols in the poem.
The oak tree represents long life, strength, and size, but its end is dull—it becomes dry, bald, and useless. The lily, though it lives only a single day, blooms beautifully and symbolizes purity and perfection. Ben Jonson uses this contrast to show that quality, not quantity, gives true meaning to life. A short, bright life like the lily’s is more admirable than a long, lifeless existence like the oak’s.
2. What is Ben Jonson’s philosophy of life as shown in the poem?
Ben Jonson believes that the worth of life lies in its quality, not in its duration or physical greatness. A short but noble, virtuous life is more perfect than a long one wasted in emptiness. Through the comparison of the oak and the lily, he teaches that moral beauty and inner light make life truly valuable.
3. Explain the moral message of the poem.
The poem teaches that mere physical growth, size, or longevity does not make a person better. A man’s true greatness lies in his inner beauty, virtue, and meaningful deeds. Like the lily, even a short life full of goodness shines brighter than a long, dull, and wasted existence like that of the oak tree.
4. How does Ben Jonson use imagery to express his ideas?
Jonson uses vivid natural images—the oak and the lily—to contrast two kinds of life. The oak’s image of “dry, bald, and sere” conveys lifeless age, while the lily blooming for a day symbolizes purity and radiance. These powerful contrasts create clear imagery that supports the poet’s idea: beauty and worth lie in perfection, not in length.
5. Discuss the relevance of the poem’s message in modern life.
In today’s world, people often value long life, wealth, or fame, but Ben Jonson reminds us that true greatness lies in quality, not quantity. A life filled with goodness, love, and purpose, even if short, is worth more than a long, meaningless existence. The poem’s message remains timeless and deeply moral.
Five-mark questions
Q1. What does Ben Jonson mean when he says “It is not growing like a tree / In bulk, doth make man better be”?
Q1. เคฌेเคจ เคॉเคจเคธเคจ เคा เค्เคฏा เค เคฐ्เคฅ เคนै เคเคฌ เคตे เคเคนเคคे เคนैं – "It is not growing like a tree / In bulk, doth make man better be"?
Answer: Ben Jonson means that mere physical growth, bulk, or longevity does not make a person truly great or good. Just as a tree may grow tall and wide without any inner worth, a human being may live long without achieving moral or spiritual excellence. True greatness, according to Jonson, lies in the quality of one’s virtues and the beauty of one’s deeds, not in the number of years one lives. The poet thus rejects the idea that length or size measures perfection.
เคเคค्เคคเคฐ: เคฌेเคจ เคॉเคจเคธเคจ เคा เค เคฐ्เคฅ เคนै เคि เคेเคตเคฒ เคถाเคฐीเคฐिเค เคตृเคฆ्เคงि, เคเคाเคฐ เคฏा เคฆीเคฐ्เคाเคฏु เคฎเคจुเคท्เคฏ เคो เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें เคฎเคนाเคจ เคฏा เค เค्เคा เคจเคนीं เคฌเคจाเคคे। เคैเคธे เคोเค เคชेเคก़ เคँเคा เคเคฐ เคौเคก़ा เคนो เคธเคเคคा เคนै เคชเคฐเคจ्เคคु เคญीเคคเคฐ เคธे เคोเคเคฒा เคนोเคคा เคนै, เคเคธी เคช्เคฐเคाเคฐ เคฎเคจुเคท्เคฏ เคญी เคฌिเคจा เคจैเคคिเค เคฏा เคเคง्เคฏाเคค्เคฎिเค เคเคค्เคृเคท्เคเคคा เคช्เคฐाเคช्เคค เคिเค เคฒเคฎ्เคฌा เคीเคตเคจ เคी เคธเคเคคा เคนै। เคॉเคจเคธเคจ เคे เค เคจुเคธाเคฐ เคธเค्เคी เคฎเคนाเคจเคคा เคต्เคฏเค्เคคि เคे เคुเคฃों เคी เคुเคฃเคตเคค्เคคा เคเคฐ เคเคธเคे เคाเคฐ्เคฏों เคी เคธुंเคฆเคฐเคคा เคฎें เคนोเคคी เคนै, เคจ เคि เคीเคตเคจ เคे เคตเคฐ्เคทों เคी เคธंเค्เคฏा เคฎें। เคเคตि เคเคธ เคตिเคाเคฐ เคो เค เคธ्เคตीเคाเคฐ เคเคฐเคคे เคนैं เคि เคฒเคฎ्เคฌाเค เคฏा เคเคाเคฐ เคธे เคชूเคฐ्เคฃเคคा เคฎाเคชी เคा เคธเคเคคी เคนै।
Q2. How does the poet use the oak and the lily to contrast two types of life?
Q2. เคเคตि เคเค เคเคฐ เคฒिเคฒी เคा เคช्เคฐเคฏोเค เคฆो เคช्เคฐเคाเคฐ เคे เคीเคตเคจ เคे เคตिเคฐोเคง เคे เคฐूเคช เคฎें เคैเคธे เคเคฐเคคे เคนैं?
Answer: The poet compares the oak and the lily as symbols of two opposing kinds of life. The oak stands for long life and strength but ends dry, bald, and lifeless. The lily, on the other hand, blooms brightly for only a day but shines with pure beauty and light. Through this contrast, Ben Jonson shows that a short but meaningful life, like that of the lily, is better than a long, dull, or unfruitful existence. The lily’s brief life represents perfection in small measure.
เคเคค्เคคเคฐ: เคเคตि เคเค เคเคฐ เคฒिเคฒी เคी เคคुเคฒเคจा เคฆो เคตिเคชเคฐीเคค เคช्เคฐเคाเคฐ เคे เคीเคตเคจ เคे เคช्เคฐเคคीเค เคे เคฐूเคช เคฎें เคเคฐเคคे เคนैं। เคเค เคฒเคฎ्เคฌे เคीเคตเคจ เคเคฐ เคถเค्เคคि เคा เคช्เคฐเคคीเค เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เค เคจ्เคค เคฎें เคตเคน เคธूเคा, เคंเคा เคเคฐ เคจिเคฐ्เคीเคต เคนो เคाเคคा เคนै। เคฆूเคธเคฐी เคเคฐ, เคฒिเคฒी เคेเคตเคฒ เคเค เคฆिเคจ เคे เคฒिเค เคिเคฒเคคी เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เคตเคน เคถुเคฆ्เคง เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เคเคฐ เคช्เคฐเคाเคถ เคธे เคฆเคฎเคเคคी เคนै। เคเคธ เคตिเคฐोเคงाเคญाเคธ เคे เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เคฌेเคจ เคॉเคจเคธเคจ เคฆिเคाเคคे เคนैं เคि เคฒिเคฒी เคी เคคเคฐเคน เคोเคा เคिเคจ्เคคु เค เคฐ्เคฅเคชूเคฐ्เคฃ เคीเคตเคจ เคฒเคฎ्เคฌे, เคจीเคฐเคธ เคฏा เคจिเคท्เคซเคฒ เคीเคตเคจ เคธे เคเคนीं เคฌेเคนเคคเคฐ เคนै। เคฒिเคฒी เคा เค เคฒ्เคช เคीเคตเคจ เคोเคी เคฎाเคค्เคฐा เคฎें เคชूเคฐ्เคฃเคคा เคा เคช्เคฐเคคीเค เคนै।
Q3. Explain the meaning of the line: “In small proportions we just beauties see; / And in short measures life may perfect be.”
Q3. เคเคจ เคชंเค्เคคिเคฏों เคा เค เคฐ्เคฅ เคธ्เคชเคท्เค เคीเคिเค – “In small proportions we just beauties see; / And in short measures life may perfect be.”
Answer: These concluding lines express the central theme of the poem — perfection and beauty are often found in small, limited things rather than in vast or prolonged ones. “Small proportions” refers to moderation, brevity, and balance, while “short measures” suggest a brief life that attains completeness through virtue and beauty. Jonson believes that the worth of life depends not on how long we live but on how well we live. A brief life filled with goodness and grace is truly perfect.
เคเคค्เคคเคฐ: เคฏे เค เคจ्เคคिเคฎ เคชंเค्เคคिเคฏाँ เคเคตिเคคा เคी เคฎुเค्เคฏ เคญाเคตเคจा เคो เคต्เคฏเค्เคค เคเคฐเคคी เคนैं — เคชूเคฐ्เคฃเคคा เคเคฐ เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เค เค्เคธเคฐ เคฌเคก़ी เคฏा เคฆीเคฐ्เค เคตเคธ्เคคुเคं เคฎें เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เคि เคोเคी เคเคฐ เคธीเคฎिเคค เคीเค़ों เคฎें เคจिเคนिเคค เคนोเคคे เคนैं। “Small proportions” เคा เค เคฐ्เคฅ เคนै เคธंเคฏเคฎ, เคธंเค्เคทिเคช्เคคเคคा เคเคฐ เคธंเคคुเคฒเคจ, เคเคฌเคि “short measures” เค เคฒ्เคช เคीเคตเคจ เคो เคंเคिเคค เคเคฐเคคी เคนैं เคो เคธเคฆ्เคुเคฃ เคเคฐ เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เคธे เคชूเคฐ्เคฃ เคนोเคคा เคนै। เคॉเคจเคธเคจ เคा เคตिเคถ्เคตाเคธ เคนै เคि เคीเคตเคจ เคा เคฎूเคฒ्เคฏ เคเคธ เคชเคฐ เคจिเคฐ्เคญเคฐ เคจเคนीं เคเคฐเคคा เคि เคนเคฎ เคिเคคเคจे เคตเคฐ्เคท เคीเคคे เคนैं, เคฌเคฒ्เคि เคเคธ เคชเคฐ เคि เคนเคฎ เคिเคคเคจा เค เค्เคा เคीเคคे เคนैं। เค เค्เคाเค เคเคฐ เคृเคชा เคธे เคญเคฐा เคोเคा เคीเคตเคจ เคนी เคตाเคธ्เคคเคต เคฎें เคชूเคฐ्เคฃ เคนै।
Q4. What is the central theme or moral of the poem “It Is Not Growing Like a Tree”?
Q4. เคเคตिเคคा “It Is Not Growing Like a Tree” เคा เคฎुเค्เคฏ เคตिเคทเคฏ เคฏा เคจैเคคिเค เคธเคจ्เคฆेเคถ เค्เคฏा เคนै?
Answer: The main theme of Ben Jonson’s poem is that quality is more important than quantity. The poet teaches that a long life, like that of an oak tree, is not necessarily better than a short one if it lacks beauty, virtue, or meaning. The lily, though it lives only a day, symbolizes the ideal life — bright, beautiful, and spiritually rich. Jonson thus praises intensity and moral perfection over mere duration. The poem conveys a stoic and spiritual message about the true measure of life.
เคเคค्เคคเคฐ: เคฌेเคจ เคॉเคจเคธเคจ เคी เคเคธ เคเคตिเคคा เคा เคฎुเค्เคฏ เคตिเคทเคฏ เคนै เคि เคुเคฃเคตเคค्เคคा เคฎाเคค्เคฐा เคธे เค เคงिเค เคฎเคนเคค्เคค्เคตเคชूเคฐ्เคฃ เคนै। เคเคตि เคธिเคाเคคे เคนैं เคि เคฏเคฆि เคीเคตเคจ เคฎें เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ, เคธเคฆ्เคुเคฃ เคฏा เค เคฐ्เคฅ เคจเคนीं เคนै, เคคो เคเค เคตृเค्เคท เคैเคธा เคฒเคฎ्เคฌा เคीเคตเคจ เคญी เคถ्เคฐेเคท्เค เคจเคนीं เคนो เคธเคเคคा। เคฒिเคฒी, เคो เคेเคตเคฒ เคเค เคฆिเคจ เคीเคตिเคค เคฐเคนเคคी เคนै, เคเคฆเคฐ्เคถ เคीเคตเคจ เคा เคช्เคฐเคคीเค เคนै — เคเค्เค्เคตเคฒ, เคธुंเคฆเคฐ เคเคฐ เคเคง्เคฏाเคค्เคฎिเค เคฐूเคช เคธे เคธเคฎृเคฆ्เคง। เคॉเคจเคธเคจ เคเคธ เคช्เคฐเคाเคฐ เคेเคตเคฒ เคเคฏु เคी เคฒเคฎ्เคฌाเค เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เคि เคीเคตเคจ เคी เคจैเคคिเค เคเคฐ เคญाเคตเคจाเคค्เคฎเค เคชूเคฐ्เคฃเคคा เคी เคช्เคฐเคถंเคธा เคเคฐเคคे เคนैं। เคฏเคน เคเคตिเคคा เคीเคตเคจ เคे เคธเค्เคे เคฎूเคฒ्เคฏ เคชเคฐ เคเคฎ्เคญीเคฐ เคเคง्เคฏाเคค्เคฎिเค เคธเคจ्เคฆेเคถ เคฆेเคคी เคนै।
Q5. How does Ben Jonson use imagery and symbolism to convey his message in the poem?
Q5. เคฌेเคจ เคॉเคจเคธเคจ เคเคธ เคเคตिเคคा เคฎें เค เคชเคจे เคธเคจ्เคฆेเคถ เคो เคต्เคฏเค्เคค เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคฌिंเคฌों เคเคฐ เคช्เคฐเคคीเคों เคा เคช्เคฐเคฏोเค เคैเคธे เคเคฐเคคे เคนैं?
Answer: Ben Jonson uses vivid natural imagery and symbolism to express his philosophical idea. The oak tree symbolizes strength, longevity, and worldly achievement, but its end as a dry log symbolizes emptiness without inner virtue. The lily, delicate and short-lived, represents purity, light, and moral beauty. The contrast between the oak and the lily symbolizes the difference between mere existence and meaningful life. Through these images, Jonson beautifully conveys that life’s perfection lies in quality, grace, and moral worth rather than in length or size.
เคเคค्เคคเคฐ: เคฌेเคจ เคॉเคจเคธเคจ เค เคชเคจे เคฆाเคฐ्เคถเคจिเค เคตिเคाเคฐ เคो เคต्เคฏเค्เคค เคเคฐเคจे เคे เคฒिเค เคธเคीเคต เคช्เคฐाเคृเคคिเค เคฌिंเคฌों เคเคฐ เคช्เคฐเคคीเคों เคा เคช्เคฐเคฏोเค เคเคฐเคคे เคนैं। เคเค เคตृเค्เคท เคถเค्เคคि, เคฆीเคฐ्เคाเคฏु เคเคฐ เคธांเคธाเคฐिเค เคธเคซเคฒเคคा เคा เคช्เคฐเคคीเค เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เคเคธเคा เค เคจ्เคค เคธूเคी เคฒเคเคก़ी เคे เคฐूเคช เคฎें เคนोเคคा เคนै เคो เคเคจ्เคคเคฐिเค เคธเคฆ्เคुเคฃเคนीเคจเคคा เคो เคฆเคฐ्เคถाเคคा เคนै। เคฆूเคธเคฐी เคเคฐ, เคฒिเคฒी เคोเคฎเคฒ เคเคฐ เค เคฒ्เคชाเคฏु เคนोเคคे เคนुเค เคญी เคชเคตिเคค्เคฐเคคा, เคช्เคฐเคाเคถ เคเคฐ เคจैเคคिเค เคธौंเคฆเคฐ्เคฏ เคी เคช्เคฐเคคीเค เคนै। เคเค เคเคฐ เคฒिเคฒी เคे เคตिเคฐोเคง เคे เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เคเคตि เคฏเคน เคญेเคฆ เคธ्เคชเคท्เค เคเคฐเคคे เคนैं เคि เคेเคตเคฒ เค เคธ्เคคिเคค्เคต เคจเคนीं, เคฌเคฒ्เคि เค เคฐ्เคฅเคชूเคฐ्เคฃ เคीเคตเคจ เคนी เคถ्เคฐेเคท्เค เคนै। เคเคจ เคฌिंเคฌों เคे เคฎाเคง्เคฏเคฎ เคธे เคॉเคจเคธเคจ เคฏเคน เคธเคจ्เคฆेเคถ เคฆेเคคे เคนैं เคि เคीเคตเคจ เคी เคชूเคฐ्เคฃเคคा เคเคธเคी เคुเคฃเคตเคค्เคคा, เคธौเคฎ्เคฏเคคा เคเคฐ เคจैเคคिเค เคฎूเคฒ्เคฏ เคฎें เคจिเคนिเคค เคนै, เคจ เคि เคเคธเคी เคฒเคฎ्เคฌाเค เคฏा เคเคाเคฐ เคฎें।
Courtesy: ChatGPT
Compiled by Dr. Shankar D Mishra
Sr. Lecturer in English
เฌชିเฌฒାเฌฎାเฌจେ เฌคୁเฌฎเฌୁ เฌเฌ เฌฏେเฌଁ chapter, grammar topic เฌ เฌฅเฌฌା essay, letter เฌ application เฌเฌฌเฌถ୍เญเฌ, เฌฎୋเฌคେ เฌจିเฌฎ୍เฌจเฌช୍เฌฐเฌฆเฌค୍เฌค WhatsApp number เฌฐେ เฌฎେเฌธେเฌ୍ เฌเฌฐ เฌ เฌคୁเฌฎเฌฐ เฌธାเฌ୍เฌเฌฎାเฌจเฌ୍เฌୁ เฌ link เฌିเฌୁ เฌชเฌขିเฌฌା เฌชାเฌଁ share เฌฌି เฌเฌฐ l
Contact number: 8249297412
No comments:
Post a Comment